Paastafel
Op Palmzondag 2 april had de ZWO weer een feestelijke Paastafel
Er was voor iedereen wat wils: van kaarten tot kaarsen, paastakken en eitjes en lekkers voor bij de koffie.
De opbrengst was 141,50 en is voor het ZWO project: Keeping FamiliesTogether in Ghana. Weer een fantastisch bedrag waar we heel blij mee zijn.
In de 40 dagen tijd was er ook nog een derde collecte voor dit project en de opbrengst van de sobere maaltijden, maar hier hoort u vast iets meer over van de diaconie. De totale opbrengst is hier nog niet van bekend.
Heel hartelijk bedankt voor alle bijdragen!
met vriendelijke groeten de ZWO commissie
Hilly, Lettie, Abra en Immie
Paascyclus 2023
Kidclub Beijum
Wat een geslaagde palmpasenactiviteit was het op palmzondag 2 april in de wegwijzer in Beijum. Samen hebben we palmpasenstokken gemaakt en de betekenis van Pasen ontdekt. Er was een mooie opkomst van enthousiaste kinderen en volwassenen die samen genoten van deze traditie. Bedankt aan alle vrijwilligers en deelnemers voor het mogelijk maken van deze ochtend!
De kidsclub wil kinderen en volwassenen samenbrengen rondom feestdagen en de betekenis van die dag samen ontdekken.
Volgende keer: Pinksteren!
KIDSCLUB, VOOR EN DOOR BEIJUMERS.
Vragen of aanmelden? Wishviscreatieveproductie@gmail.com
Velum Quadragesimale
Weet u nog wat dit betekent (zonder de KIS van vorige week erbij te pakken)? De vertaling luidde: ’40 dagen dekkleed’, dat we beter kennen als vasten- of hongerdoek. Een variant ervan, een wensdoek, was op zondag 26 maart in De Bron. Er werden na de dienst stukjes stof door kerkbezoekers op vast gemaakt. Een willekeurige greep uit de wensen, vragen, verlangens, die men erop heeft geschreven:
- Kom God genees ons hart.
- Dat er geen depressies mogen bestaan.
- De Heer is waarlijk opgestaan.
- Waarom zoveel haat, pijn en verdriet in de wereld?
- Geduld.
- God van mij, dat maakt mij 😊
- Dat we mogen omzien naar elkaar.
- Samen zijn.
- Heer, waarom lukt het mij niet?
- Liefde overwint alles.
- Uw liefde, uw kerk - zichtbaar in Beijum
Door dit langs de Groninger kerken reizende wensdoek ontstaat in contact met de andere wijkgemeenten een gezamenlijk gebed; in de stille week zullen de stukjes stof verwerkt worden tot gebedsboekjes.
Namens de diakonie, Christian Hulzebos
Nieuws uit De Bron van 30-03-3023
Komende vieringen
zondag 2 april 10.00 uur: zesde zondag in de veertigdagentijd: Palmpasen. De dienst is voorbereid door Lexia Koch en Lettie Oostinga van de werkgroep oecumene. De muzikale begeleiding is in handen van Arie van Wijk.
Stille week en Pasen vieren we met liederen en woorden van het oratorium ‘Als de graankorrel sterft’
Witte donderdag 6 april, 19:00 uur, vieren we het Heilig Avondmaal. Voorganger: ds. Marga Baas. Muzikale begeleiding door Vincent van Ravels. Het projectkoor onder leiding van Ginet Tuinder verleent haar medewerking.
Goede vrijdag 7 april, 19:00 uur, staan we stil bij het lijden. De dienst wordt geleid door gemeenteleden. Muzikale begeleiding: Vincent van Ravels. Met medewerking van het projectkoor onder leiding van Ginet Tuinder.
Velum Quadragesimale
Ja, dat is inderdaad even een lastig woord. Dan maar beter direct de vertaling: ’40 dagen dekkleed’. En dat kennen we in De Bron als hongerdoek. Er hangt er al heel lang eentje. Altijd. Oorspronkelijk hing het velum (laten we het voor ’t gemak maar even zo noemen) in rooms-katholieke kerken gedurende de Vastentijd tussen het middenschip en priesterkoor… ter bedekking van het altaar. Door het zicht op het altaar weg te nemen zou men aangespoord worden om te gaan bidden en tot inkeer te komen. Vanwege de Vastentijd en het daarmee gepaard gaande hongergevoel, kwam de benaming honger- of vastendoek in zwang. Het hongerdoek wordt veelal versierd met Bijbelse taferelen: van het scheppingsverhaal tot aan de laatste levensdagen van Jezus. En in latere tijden ook met voorstellingen van missioneringsarbeid. Na de Reformatie (16e eeuw) verdween het gebruik van het hongerdoek. Op de website van Kerk in Actie valt te lezen: “In 1976 blies Misereor, de Duitse missieorganisatie, de Middeleeuwse traditie nieuw leven in, om de bezinning op het leven en lijden van Jezus in onze eigen tijd te verdiepen en versterken.